Trandagen

Idag på matrasten frågade en klasskompis mig om jag visste vad Trandagen var? Nej, det visste jag inte. Men det är nämligen en tradition som firas Kalmar, Kronoberg, Blekinge samt i Värmland. Det är så att barnen får godis från "tranan" som lämnar spår efter sig. Antingen fyller man strumpor med godis eller så gömmer man godis och så får barnen en skattkarta. Traditionen har funnits sedan 1500-talet. En ganska gammal tradition alltså!
Det hela grundar sig i att tranorna återvänder runt den 25 mars.

Kram
~Salta~


Kommentarer
Postat av: karin

haha.. Du har sökt upp det där på google eller?

PS: alla läsare, klasskompisen var jag :D

Haha stolt

Kram

2009-03-31 @ 21:44:39
URL: http://karinthornqvist.blogg.se/
______________________________________________________________________________________
Lämna gärna en kommentar om vad som helst! Jag blir glad om du visar att du läst min blogg!
Elaka kommentarer tas bort!
________________________________________________________________________________


Skriv din kommentar här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, bara jag kan se den)

Adress till Din blogg/hemsida:

Kommentar, skriv vad du vill!:

Trackback