Trafficking över hela världen

Idag är det Internationella kvinnodagen. Ja, inget man firar kanske men jag var i alla fall med familjen på Etnografiska museét. Där hade de en utställning om trafficking. Jag blev riktigt paff. Vi åkte dit för att se utställningen Mamma Massai men den var endast några tavlor i hallen där man kom in. Visst var de fina men det var inte många. Jag hade väntat mig mer och det blev klart en besvikelse. Eftersom den var så liten tittade jag istället på Trafficking utställningen och jag blev som sagt paff över vad jag läste och såg. Jag hade aldrig tänkt på det på det sättet jag såg det på utställningen. Man kunde läsa om människor nära mitt område som blivit utsatta för människohandel. Människor i länder som säljs som prostituerade vid 13 års ålder eller ännu yngre.
De flesta länder är involverade i trafficking. Det är otäcka siffror man ser. Varje år utsätts mellan 600 000 och 4 miljoner människor för trafficking. Och 1,2 miljoner barn utsätts varje år. Men eftersom trafficking sker i hemlighet är siffrorna inte exakta utan uppskattningar.
Det väcker mycket känslor när man läser om det. Man tänker hur de har det efter livet som prostituerad, om de någonsin kommer ur det.
I Kina kan människohandlare dömas till dödsstraff. Är det rätt? Det är ju inte bara de som gör något illegalt. Det är ju också kunderna det hänger på. Om det inte fanns kunder skulle det inte finnas någon marknad.
Om man tittar på hur Ryssland, gällande var de skickar människor, till vilka länder, häpnar man. Det är enorma områden. Kvinnor säljs till över 50 länder.
  http://www.trafficking.nu/
I USA är trafficking ännu större. Människor kommer från över 50 länder och USA är det största destinationslandet för trafficking i världen. Här häpnar man!
http://www.trafficking.nu/

Människor lovas jobb, tjäna pengar och blir smugglade över alla världens hörn och kanter. De kan bli erbjudna jobb som barnflicka, restaurangjobb eller hembiträden.
Människohandel förekommer också i Sverige. I närområden man aldrig kunde tänka sig att sådant förekom. Kvinnor från Baltiska staterna, Östeuropa och Ryssland förs med båt till Sverige och ungefär hälften kommer till huvudstadsområdet där de tvingas till prostitution. Rikskriminalpolisen uppskattar att ungefär 400-600 kvinnor utsätts för sexuella ändamål i Sverige varje år.
Vem är sexhandlare då? Genomsnittligt är det en gift, stadgad man i tretti- fyrtioårsåldern.
I slutändan är det hans efterfrågan som människohandlarna tillmötesgår, utan kunden skulle det helt enkelt inte finnas någon marknad.
De är ofta kopplade till andra kriminella brott. I Sverige är det endast ett fåtal som dömts för människohandel med sexuella ändamål. Att det endast är ett fåtal som dömts beror på de höga kraven på bevismaterial samt att verksamheten är extremt flexibel och anpassningsbar för att undvika upptäckt.

Av alla som traffickeras är 85% kvinnor och 15% män, 50% är under 18 år.

Vad kan man göra? Man känner att man vill göra något men det är så stort problem och svårt att förstå. Man vet inte ens vad hjälpen skulle röra sig om. Vad det över huvudtaget skulle vara.
Efter utställningen känner jag hur mycket jag har lärt mig. Jag vill gå vidare och lära mig mer.
Och jag kan rekommendera att gå dit och se den!

Jag har också hittat mycket info på hemsidan till de som ställde ut på museét och där finns otroligt mycket viktig information. Här kan du läsa mer om det. Världskulturmuseét.

Kram
~Salta~

Kommentarer
______________________________________________________________________________________
Lämna gärna en kommentar om vad som helst! Jag blir glad om du visar att du läst min blogg!
Elaka kommentarer tas bort!
________________________________________________________________________________


Skriv din kommentar här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, bara jag kan se den)

Adress till Din blogg/hemsida:

Kommentar, skriv vad du vill!:

Trackback