Kvinnlig rösträtt

Visste ni att kvinnor fick rösträtt 1921 i Sverige? Det kan vara väldigt bra att veta. Ett sätt att memorisera det är att det faktiskt rimmar. "1921 fick kvinnor rösträtt". Är det inte bra?
Kvinnor hade rösträtt innan men 1921 fick de rätt att rösta till val av riksdag. Vill någon veta exakt datum var det den  29 januari 1921.
I Finland införde det 1906, Norge 1913 och Danmark och Island 1915. Redan 1869 i USA fick kvinnor rösta.  Så sent som1944 fick kvinnor rösta i Frankrike och 1946 i Italien. De två sist nänmda var ju verkligen efter. Ja.... det kan ju vara lite kul att veta ungefär när länderna införde detta. =)
Nu, snart ska jag kila iväg till skolan och lära mig mer intressanta saker.
Kram på er!





Bilden lånad av spray.

Kommentarer
______________________________________________________________________________________
Lämna gärna en kommentar om vad som helst! Jag blir glad om du visar att du läst min blogg!
Elaka kommentarer tas bort!
________________________________________________________________________________


Skriv din kommentar här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, bara jag kan se den)

Adress till Din blogg/hemsida:

Kommentar, skriv vad du vill!:

Trackback