Hemma efter helgens strapatser

Ja. Nu är jag hemma igen. I och för sig kom jag hem imorse..... Men jag har bara slöat hela dagen. Jag har gjort läxor men det gick dock inte så fort. Men nu är de avklarade och nu ska jag sova ut.... snart.
Det var superroligt att vara i Berlin! Det var kallt men jag hade mycket kläder på mig och då är det ju inte något problem. Vi köpte en kopp på Starbucks Coffee som det stod Berlin på. Jag köpte nämnligen en sådan i Prag och jag ska göra det i nästa stad jag kommer till. Det är jätteroligt! En användbar souvenir! Men Berlin är en stad med så mycket saker att göra och titta på att man inte hinner se allt på två dagar. Det jag tyckte var mest intressant  av det vi hann var att titta på Berlinmuren! Det var jätteintressant och skrämmande! Att de kan göra något sådant. Ja, det är ju en lång historia men en sak som har fastnat är ett citat ungefär så här: "Vår demokrati har sina fel och brister, men vi behöver i alla fall inte stänga in människor för att hålla dem kvar." Och det låter ju helt rätt! Att man vill stänga in människor och tvinga dem till att bli kommunister. Kan man låta människor få tycka som de vill! Men i år är det 20 år sedan muren föll. Natten den 9 november -89 började man riva den.


Här är en bit av muren som är sparad mitt på ett torg. Precis där den stod 61-89.

Dessa stenblock är resta för alla judar som dödades.

Tittar man riktigt noga på denna brunn ser man att det är de viktigaste byggnader i Berlin. Snygg för att vara en gatubrunn!

Starbucks. Men bara två fika faktiskt. Och muggarna är bättre än fikat!

Här är en hel avdelning med teér på Tyskland största varuhus. Ka De We. Man kan hitta allt....

.... ja, allt från komage till tunga och tarmar.

Choklad hade de hur mycket som helst.....

Och då menr jag verkligen smaker för alla! Det var en av de största avdelningarna.

Frukt så att det stod härliga till!!!

Här är den godaste Kaffe Latten jag druckit i hela mitt liv. Det var för visso bara mjölk men självklart lite kaffe också. Men jag föredrar det!

Och så min vän Alfred. Vi var på Madame Tussauds. :)



Ja, och efter denna resa åkte jag direkt, ca 23.40 till cupen som slutade 06.00. Det gick inte så värst bra men kul var det!

Kommentarer
______________________________________________________________________________________
Lämna gärna en kommentar om vad som helst! Jag blir glad om du visar att du läst min blogg!
Elaka kommentarer tas bort!
________________________________________________________________________________


Skriv din kommentar här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, bara jag kan se den)

Adress till Din blogg/hemsida:

Kommentar, skriv vad du vill!:

Trackback