Kärlekshistoria på liv och död

Jag och mina syskon läste ut Twilight på väg hem från Spanien. På boken står det decenniets kärlekshistoria. Jag håller inte med!
Jag såg precis en dokumentär som heter "Inte som min syster". 
Den handlade om en flicka som heter Dalida som sina systrar tvingas gifta sig. Hennes släkt hotar med döden men hon är stark och står emot. Hon vägrar gifta bort sig, som 13-åring. Ett självmordsförsök och stryk av sin pappa, hot från morbror. Ändå överlever hon och forsätter kämpa.
Hon trotsar alla i hela byn och hon går sin egen väg, alla är emot henne men hon tror på sig själv och vågar göra som hon vill. Lyckligare slut får man leta efter!

Tänk hur bra vi har det! Vi behöver inte gifta oss alls här i Sverige om vi inte vill. I Syrien och Libanon är man sinnessjuk om man trotsar traditionerna. Det var vad en i dokumentären sa.
 Att de blir mammor som 13-14 åringar är skrämmande. De blir misshandlade av sina män, männen som ofta är deras kusiner.
En man i dokumentären uttrycker att han tycker att de ska ha långt hår. Det är kvinnans stolthet men det ska bara visas för maken. På gatan ska de alltså bära slöja och det är förbjudet för dem att gå utanför huset.

Jag hoppas att det kommer fler kvinnor som Dalida. Att männen förstår att vi kvinnor också kan!

Kommentarer
______________________________________________________________________________________
Lämna gärna en kommentar om vad som helst! Jag blir glad om du visar att du läst min blogg!
Elaka kommentarer tas bort!
________________________________________________________________________________


Skriv din kommentar här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, bara jag kan se den)

Adress till Din blogg/hemsida:

Kommentar, skriv vad du vill!:

Trackback